Sök


Dietisten svarar: Så ser årets julbord ut


Kommer vi att äta lika mycket kött på årets julbord? Och blir träning en naturlig del på självaste julafton? Vi pratade med dietisten Stina Nordqvist som avslöjar svenskarnas beteende under dagen ”då man verkligen kan unna sig”
.

 

                         collage dietisten     

 

Ut på tur – aldrig sur. Ja så kan det låta till och med på julafton i år. Svenskarna ses som ett av världens mest hälsosamma folk. Vi toppar listan i Europa när det gäller att träna, där sju av tio motionerar minst en gång i veckan. Yngre personer tränar mer än äldre och föredrar gymmet framför springskorna, medan äldre hellre är ute i löparspåren.
Anledningarna till varför vi tränar är de vanliga: för att få bättre kondition, bli starkare eller för att få bättre balans och rörlighet. Även vikten spelar fortfarande en stor roll, menar Stina Nordqvist, dietist.
– Man kanske inte vågar erkänna det men många tränar och tänker på vad de äter för viktens skull, säger Stina.

Träning på julafton
Är du en hurtlussebulle och ska träna på självaste julafton? Ingen dum idé, poängterar Stina.
– Jag tycker man ska unna sig det man tycker om att äta på julafton, och då kanske man borde ta en promenad eller träna för att kroppen ska vara i balans. Det är då vi mår som bäst.

Så ser julbordet ut
Men det är inte bara träning som gör att vi når hälsa – utan också det vi stoppar i oss. Studier visar att även de som inte tränar efterfrågar hälsosam mat.
– Vi har ett lite mer hälsosamt tänk när det gäller julbordet. Vi vill gärna ha mer ekologisk mat och sen ser vi att allt fler väljer bort det röda köttet och ersätter det med annat som till exempel sojakorv eller kycklingkorv.  De nya alternativen gör att vi äter mer hälsosamt samtidigt som man inte behöver göra avkall på det man gillar om det nu till exempel är korv, tipsar Stina.

Recepttips: Kycklingprinskorv med enkel hemmagjord rödbetssallad

Allt eller inget
Även om vi har hälsa i fokus på julbordet så poängterar Stina att vi ändå kommer att unna oss det vi gillar. När det kommer till kosthållning så har vi svenskar verkligen tagit begreppet hållning till oss. Vi håller oss på veckorna för att unna oss på helgerna. Tackar nej till fika hela veckan för att äta sju sorters kakor och kidsens godispåsar på lördagar. Även de äckliga bitarna kan ”råka” slinka ner. Känner ni igen er?
– Det är inget fel med det så länge man mår bra. Alla är olika och det är svårt att säga att något är bättre än det andra men det är klart man ska kunna unna sig det man tycker om. Sen kanske det kan vara bra att alltid utgå från tallriksmodellen, även på julbordet. Den ser till att vi får i oss exakt det vi behöver och inte mer. Och äter vi mer så är det bra att addera motion den dagen. Egentligen är det enkel matematik.

Topp fem för ett lite mer hälsosamt julbord
1. Ät enligt tallriksmodellen, då vet du att du får i dig allt du behöver men inte för mycket.
2. Motionera gärna även på julafton. Allt för att du ska må så bra som möjligt.
3. För mycket rött kött är inte bra för oss. Byt gärna till kycklingköttbullar. De skiljer faktiskt inte så mycket i smak.
4. Ät gärna korv men du kan med fördel välja de vegetariska alternativen eller kycklingprinskorv för att vara lite mer hälsosam.
5. Unna dig det du gillar men ät med måtta. Vet du att det är julbord på kvällen så kanske du ska äta en lättare lunch och motionera en halvtimme den här dagen. Man mår som bäst när kroppen är i balans.


Källa:
Stina Nordqvist www.stinanordqvist.se
http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_412_en.pdf

Kontakt

Besöksadress:
Franzéngatan 5, 6 tr

Postadress:
Box 301 74
104 25 Stockholm

Telefon:
010-456 13 00

E-post:
konsumentkontakt@kronfagel.se

Presskontakt

Telefon:
010-456 13 00

E-post:
jenny.fridh@scandistandard.com