Sök


Från fattigmansmiddag till gourmetmat

Svenskarna älskar korv – och har gjort det sedan urminnes tider. Men statusen på vår böjda vän har förändrats och gått från 1800-talets fattigmansmiddag till vår tids gourmetmat. Men hur kommer framtidens korv se ut och smaka? Vi pratade med korvexperten Christina Möller, preses ordförande i Korvakademin.

                             från fattigmansmiddag


Korven följer människan genom historien. Att korven ser ut som den gör idag är faktiskt för att den påminner om tarmen på djuret, som man förr stoppade tillbaka köttet i för förvaring.


På 1800-talet blir korven riktigt populär bland svenskarna och charkuteristen och bonden inleder då nära samarbeten. Det är på den här tiden falukorv, medvurst och knackvurst dyker upp, som idag är några av våra äldsta korvtyper, enligt Korvhuset. Korv var ingen fin mat, utan åts av arbetarklassen och påläggskorvarna sågs endast hos rikemansfolket.


Korv i finrummet
Vi alla minns väl gubben med korvlådan på magen? Nu är vi på 1900-talets början och klassamhället har förändrats. Alla äter korv och gör det inte bara för att det är smidigt och ett bra sätt att ta tillvara på köttrester på, utan för att det är gott. Kraven på ingredienserna ökar, även om själva genombrottet inte kom förrän nästan 100 år senare.
– Av alla livsmedel vi handlade på 80-talet så var korven vanligast. Men intervjuade man konsumenter så var det ingen som vågade erkänna att de åt korv. Det var något man skämdes för. Korven var simpel vardagsmat, gjort på slaktrester och hade ingen status alls. Fast man köpte det mycket. Det var dags att höja statusen och ta korven från garderoben ut i finrummet, säger Christina Möller.


Lån från omvärlden
Mängden charkprodukter svenskarna äter i form av korv har legat stadigt de senaste 20 åren. Den väsentliga skillnaden jämfört med förr är kvalitén och vad man stoppar i dem, menar Christina.
– Korven har blivit ett riktigt mathantverk. Det finns oändligt många sorter och smaker och vi har sett hur utländska influenser, som chorizo, kabanoss, salsiccia och bratwurst, tagits emot väl av svenskarna. Invandringen är bidragande faktor till att vi idag fått så många olika sorters val i charkdisken, vilket är underbart.


Mer variation
Idag är det mer variation på korven. Det finns lammkorv, kycklingkorv, vegetariska varianter och också så kallade 50/50-korvar, där hälften är kött och hälften grönsaker, frön eller gryn.
– Det de har gemensamt är att det blir allt mer populärt med färsk korv. Det tar lite längre tid att tillaga men blir så mycket godare.


Många uttrycker att vi inte ska äta så mycket korv, eftersom det kan vara farligt för hälsan. Vad tycker du?
– Som med all mat så gäller det att variera sig. Korv behöver inte alls vara något farligt, däremot ska man inte överkonsumera men det gäller ju för alla livsmedel. Det finns så mycket bra korv på marknaden idag, med hög kötthalt. Dessutom så finns det de mer hälsosamma korvarna gjorda på fågelkött eller grönsaker. De passar utmärkt för dem som älskar korv och vill fortsätta äta det ofta utan att det påverkar varken hälsa eller klimat.


Hur kommer framtidens korv se ut tror du?
– Jag tror fler kommer att börja göra sin egen korv till speciella högtider och därmed skapa sina egna favoriter. Sen måste vi ju äta mer vegetariskt så de korvarna har också en ljus framtid tror jag, även om jag måste erkänna att jag tycker de har lagt mer fokus på tekniken bakom än själva smaken i dagsläget. En korv gjord på fågelkött är väl det jag tror mest på. Vi är väl medvetna om att vi måste minska på det röda köttet för hälsans skull. Fågelkött är dessutom ett mer klimatvänligt val, vilket är viktigt för både konsumenterna och leverantörerna idag. Den milda smaken på fågelkött är tacksam att krydda på ordentligt också, så jag ser verkligen att den har stor potential. Vi kommer fortsätta att äta korv i alla dess former i framtiden, det är ett som är säkert i alla fall.

 

            korv    korv
  

Källa: Christina Möller
Korvhuset

Kontakt

Besöksadress:
Franzéngatan 5, 6 tr

Postadress:
Box 301 74
104 25 Stockholm

Telefon:
010-456 13 00

E-post:
konsumentkontakt@kronfagel.se

Presskontakt

Telefon:
010-456 13 00

E-post:
jenny.fridh@scandistandard.com