Sök


                   Kost och hälsa

                                                               Anki Sundin


Hej Anki, vem är du?

En styrkelyftande hälsofantast där just maten är en av mina många intresse-passioner inom området. Jag vill ju gärna att det ska smitta av sig, så pratar ofta om det och forskar en hel del. Hungrig på hälsosam matfakta så att säga. Jag är utbildad nutritionist (näringsfysiolog) med en MBA från Handelshögskolan i Stockholm i grund och botten. Därför har jag, förutom frågor kring hälsa, också ett fokus på lönsam hållbarhet.
 
Varför du brinner för det här?
Kopplingen mellan mat och prestation har varit en stark drivkraft för min del, inte minst för att jag själv tränar en hel del och har varit tävlingsaktiv på SM-nivå inom styrkelyft och bänkpress. (Jag brukar skämtsamt skryta om mina guld- och silvermedaljer, även om det var ett tag sedan jag tävlade nu.)

På senare tid har också kopplingen mellan mat, klimat och miljö blivit riktigt intressant. Företag börjar inse att hållbarhet ofta går hand i hand med lönsamhet och när det synsättet blir en del av ett företags affärsstrategi, så gynnar det samtidigt oss som konsumenter. Vi kan fortsätta att äta den näringsrika mat som vi tycker om och indirekt bidra till en omställning som gynnar klimat och miljö. Hurra!
 
Vilken är din favoriträtt just nu?
En av mina favoriträtter är kyckling i ugn med bönröra, hummus, tzatziki och tomatsalsa, allt härligt uppdukat i plockskålar tillsammans med broccoli och blomkål - med plattbröd som tallrik! Gott

Så äter Anki en vanlig dag:
Frukost: Grovt bröd med ost eller ägg, lite uppskuren frukt, en kopp te
Mellanmål: Cashewnötter eller kokt ägg
Lunch: Lagad mat, till exemepel fiskgratäng med potatis, kyckling med ris eller böngryta med bröd. Äter gärna broccoli eller ärtor till för att det är enkelt att koka under tiden som jag värmer den lagade maten. (Lagar i princip aldrig mat på vardagar, utan har alltid storkok i kyl och frys att ta fram.)
Mellanmål: Grovt bröd med ost eller ägg
Middag: Ofta samma som lunch
Kvällsmål: Havregrynsgröt med mjölk, grovt bröd med ägg eller bara ett par kokta ägg, samt ett par frukter. Gärna en kopp te till.


                 Caroline

Hej Caroline, vem är du?
Jag är en glad och energisk person som älskar att upptäcka och testa på nya saker! Jag reser en hel del och sport är en av de större delarna i mitt liv. Tennis, golf och skidåkning är de tre STORA favoriterna och under tidigare år har jag även tävlat i just tennis. Jag är utbildad PT samt gruppträningsinstruktör och tycker om att hjälpa människor med deras mål och träning! Har även ett stort matlagningsintresse och gillar att prova mat från världens alla hörn!
.

Varför brinner du för hälsa och sport?
Jag mår väldigt bra av att sporta och tycker det är otroligt kul!  För mig går hälsa och sport hand i hand. Att röra på sig är bra både för att koppla av och må bättre generellt men också väldigt bra för kroppen. Både hjärna och hjärta mår bra helt enkelt!
 
 
Ditt bästa träningstips?
Mitt bästa träningstips är att variera träningen. Ensidig träning är varken roligt eller effektivt, därmed är det absolut bäst att utföra olika typer av träning. Något som passar dig helt enkelt!
 
 
Hur tränar du en vanlig vecka?
Jag försöker som sagt att variera min träning, men det blir alltid minst ett tennispass i veckan, och utöver det en hel del gruppträningspass, styrketräning och kondition. Under sommaren blir det mer golf och på vintern skidåkning.

Kontakt

Besöksadress:
Franzéngatan 5, 6 tr

Postadress:
Box 301 74
104 25 Stockholm

Telefon:
010-456 13 00

E-post:
konsumentkontakt@kronfagel.se

Presskontakt

Telefon:
010-456 13 00

E-post:
jenny.fridh@scandistandard.com