Sök


Proteinrik frukost, lunch eller middag - vad är bäst för att bygga muskler?

Många väljer att öka sitt proteinintag för att bli starkare i kombination med styrketräning. Men spelar det någon roll när under dagen man ska äta protein för att det ska ge bäst effekt? Vi frågade Caroline Örås, personlig tränare och kost- och näringsutbildad.


Protein är kroppens byggstenar och hjälper kroppen att bygga nya celler. Våra muskler består av protein och vill man bygga mer väljer därför många att öka proteinintaget. Livsmedelsverket rekommenderar idag att 10-20 procent av kalorierna vi äter bör komma från protein. Det motsvarar minst 50-70 gram protein per dag. Det här är lätt att få i sig med en blandad kost. Enligt Livsmedelsverkets senaste undersökning om matvanorna i Sverige kommer i genomsnitt 17 procent av kalorierna från protein.
– En rekommendation är att äta någon form av protein vid alla måltider, då får man en jämn spridning över hela dagen, säger Caroline Örås.

Spelar det någon roll när man äter proteinet om man vill bygga muskler? Som till exempel direkt efter träning som många verkar göra?
– Det finns många teorier kring den här frågan, men svaret är helt enkelt nej. Man får istället räkna det totala dagsintaget om man nu vill vara noga med det, sedan spelar det ingen roll vilken tid på dygnet du äter ditt protein.

Kan man äta hur mycket protein som helst?
– Många som vill bygga muskler äter stora mängder protein men överskottet behöver inte bli muskler utan kan också lagras i kroppen som exempelvis fett.

Kost vs träning
Att bygga muskler tar tid och i slutändan är det träningen och kosten som avgör resultatet. Men alla är vi olika och det är därför svårt att rekommendera hur och vad man ska äta, menar Caroline.
– En viktig del är att få i sig en allsidig kost, där protein, fett och kolhydrater ingår. Personligen försöker jag äta så rent och naturligt som möjligt och hoppar helt över proteinpulver och tillskott. Vanlig mat är minst lika bra om inte ännu bättre. I slutändan handlar det om att hitta en livsstil som håller länge. Att du börjat träna styrketräning är fantastiskt och därför tycker jag inte man ska förstöra den glädjen med att vara för strikt med kosten. Vill man verkligen se resultat kan det dock handla om att behöva tillföra protein i kosten och kan minska ner på något annat. Jag och min man äter vanlig husmanskost med någon form av grönsaker vid varje måltid.

Några sista tips till den som tränar och vill få mer muskler?
– Mitt främsta råd till den som vill röra på sig och må bra är att just träna och äta smart. Ta reda på vad just din kropp har för förutsättningar, både när det kommer till mat och träning. Ett mål som passar dig, behöver inte vara samma mål för någon annan. Ta reda på var du vill helt enkelt.

Så här äter Caroline en vanlig dag:
Frukost: Ägg och en tallrik med fullkornsgröt alternativt avokado mosad på en skiva fullkornsbröd samt en skål med naturell yoghurt och bär.

Lunch: Idag finns det väldigt mycket goda sallader att välja på, både i mataffärer och på caféer, så det brukar bli en sådan. Välj du en sallad som passar dig. Något som du gillar, men en stark riktlinje är att salladen ska innehålla protein som till exempel kyckling, nyttiga kolhydrater och mycket grönt.

Mellanmål: En frukt eller en liten skål med bär. Vill du ha mer protein kan man ta några skivor kalkon vid sidan av.

Middag: När man har tränat är det superviktigt att fylla på med energi och ge det kroppen mår bra av och vill ha. Jag äter ofta fisk eller kyckling, tillsammans med rotfrukter och en färgglad sallad. Rotfrukter kan man alltid variera, och även salladen, så länge det ger bra med vitaminer och nyttig energi.

 

Protein  - hur mycket är lagom? Läs mer här

Kontakt

Besöksadress:
Franzéngatan 5, 6 tr

Postadress:
Box 301 74
104 25 Stockholm

Telefon:
010-456 13 00

E-post:
konsumentkontakt@kronfagel.se

Presskontakt

Telefon:
010-456 13 00

E-post:
jenny.fridh@scandistandard.com